четвер, 2 лютого 2017 р.

Школа вчителем славиться


         Славиться ним і наш навчально- виховний комплекс. Педагоги  дбають  про  інтелектуальний, духовний та фізичний розвиток школярів. Навчальний рік подарував колективу багато приємних моментів: маємо переможців МАН, олімпіад, мовно- літературних конкурсів ім.  П. Яцика та Т.Шевченка,  конкурсу «Моє Придніпров’я», переможців спортивних змагань. Учнів на перемоги спрямовували їх наставники, вчителі  В.М.Палій, О.В.Остапко, О.Г.Криворотенко , А.П.Єрченко .
          Вкотре в тому, що наша школа багата талановитими педагогами,  я пересвідчилась, беручи участь  у засіданні педагогічної ради, яка відбулась на весняних канікулах у нашому навчальному закладі. Відкрила засідання директор школи Т.І.Василюк.  Вона вела змістовну  мову про роль вчителя у сучасній освіті, зокрема у період її реформування, про необхідність здійснення компетентісного підходу до навчання та здійснення  соціалізації школярів, як того вимагають завдання  першого етапу роботи над обласним науково-методичним проектом «Освітні стратегії соціалізації особистості громадянського суспільства».      
         Продовженням обговорення  проблем, порушених на педагогічній раді, був соціально- педагогічний тренінг  «Роль педагога у соціалізації  дітей,
що потребують особливої педагогічної уваги»        , який провела вчитель української мови та літератури О.Г.Криворотенко .Вона взяла участь у проекті «Примирення в українському суспільстві: від енергії протесту до енергії творення», який виконано Консорціумом із удосконалення менеджмент- освіти в Україні, Інформаційно – дослідницьким центром »Інтеграція та розвиток» ,Конгресом національних громад в Україні за фінансової підтримки уряду Великої Британії.
         Власний досвід роботи і здобуті на  семінарізнання  Ольга Григорівна втілила  в тренінгове заняття, яке  не залишило байдужим нікого! Цікаво, зрозуміло, змістовно , а головне- продуктивно пройшов тренінг. Знайомство учасників , вправа «Побачення» створили необхідний  мікроклімат групової довіри й прийняття, доброзичливу  й продуктивну  атмосферу, за якої висловити власну думку міг кожен з учасників, навіть ті, хто частіше прагнув промовчати. Лекція тренера теж була інтерактивною, з елементами евристичної бесіди.
         Вправа «Крок» дала  можливість учасникам глибше усвідомити, наскільки рівноправними почуваються у соціальному довкіллі діти  в залежності від їх соціального та матеріального статусу, і це ще більше наблизило нас до розуміння душі кожної дитини, до якого б соціального стану вона не належала, бо допомоги педагога однаковою мірою потребує кожен.  А для цього  перш за все треба  добре знати, в яких умовах проживає дитина, які чинники впливають на її поведінку, характер, треба зрозуміти її психологічний стан, почуття, відчуття, проникнути у її внутрішній світ , і цьому навчала нас  робота з афоризмами,  хештегами, візуальними джерелами.
         Побували учасники тренінгу й в умовній кав’ярні, де разом  створювали портрет дитини певної соціальної групи, моделювали педагогічні дії по соціалізації цих дітей.
         Ось так  вчитель О.Г.Криворотенко поділилась з колегами своїми знаннями і вміннями, це і про неї  хтось із великих сказав: »Розкажи мені, і я забуду, покажи мені, і я запам’ятаю, дозволь мені спробувати, і я зрозумію». Такий висновок зробили учасники навчання.
          Тренінг скінчився, та не скінчилась мудрість педагога, кинута в благодатний ґрунт.  Вона проросте на уроках, виховних годинах, батьківських зборах. Вчительство збагатилось сучасними інтерактивними методиками і  методами, прийомами. Але найбільшим досягненням було те, що Ольга Григорівназуміла нас, таких різних,  об’єднати  спільною ідеєю, духом співпраці, творчості, вчила  будувати мости, а не стіни і між нами, вчителями, і з дітьми, і з батьками та й із соціальним довкіллям також. І взагалі, за яку б справу не взялась Ольга Григорівна, завжди виконає її  високопрофесійно, творчо, цікаво, сучасно. Скажу відверто: доки є такі вчителі, доки житиме школа.
         Від імені всього педагогічного колективу щиро дякую Вам, Ольго Григорівно, за вашу невтомну творчу працю, за любов до своєї професії, за небайдужість до сьогодення школи. Здоров’я Вам на многії літа!
Людмила Миколаївна Шевченко,
учитель математики Ганнівського НВК.



вівторок, 31 січня 2017 р.

Методичні матеріали у вигляді анкет -тестів для позакласної роботи з батьками учнів середнього підліткового віку

Шановні батьки!
Ці тести-анкети допоможуть вам визначити правильний стиль виховання, дізнатися про деякі особливості виховання. Відповідаючи на сімейного запитання, пам’ятайте, що «неправильних» відповідей бути не може - можуть бути тільки нещирі. Тому з кількох варіантів відповідей вибирайте той, який точніше відображає ваші думки, почуття, реакції.
В цьому посібнику знайдете для себе поради. Хай вони допоможуть встановити, а для декого зберегти позитивні взаємини зі своїми дітьми. Підійде  цей посібник і кожному класному керівнику, що працює з учнями 5 – 9 класів. Його доцільно використовувати на заняттях батьківського всеобучу.




                         План роботи з батьками
Вересень
Заняття перше.
Учні середнього підліткового віку в сім’ї і  школі.
Жовтень
Заняття друге.
Довгий шлях настанов, короткий шлях прикладів.
Листопад
Заняття третє
Я виховую доньку.
Грудень
Заняття четверте.
Чи вміємо ми спілкуватися з дітьми?
Січень
Заняття п’яте.
Емоційне ставлення дітей до батьків.
Лютий
Заняття шосте.
Я виховую сина.
Березень
Заняття сьоме.
Загальні питання сімейного виховання.
Квітень
Заняття восьме.
Психічний склад дитини.
Травень
Заняття дев’яте
Розвиток пізнавальних інтересів підлітка.


Анкета-тест
 Які ви батьки?
Вересень
1.Чи забороняєте ви своїй дитині дружити з тим, хто їй подобається, чи нав'язуєте їй у друзі тих, хто подобається вам?
а) не забороняю;
б) забороняю;
в) не нав'язую;
г) раджу з ким дружити;
д) ваш варіант відповіді.
2. Як ви заохочуєте дитину до слухняності, праці, навчання:
а) обіцяю покарати фізично;
б)без кінця читаю мораль;
в)роблю великі поблажки, щоб не гнівати дитину;
г)обіцяю щось купити;
д) ваш варіант відповіді.
3. Чи розумієте ви свою дитину:
а) так;
б) ні;
в) не можу зрозуміти;
г) не хочу розуміти;
д) ваш варіант відповіді.
4. Коли ви разом зі своєю дитиною, чим ви займаєтесь:
а) тільки відпочиваю;
б) тільки працюю;
в) і працюємо і відпочиваємо4
г) тільки займаюсь вихованням
д) ваш варіант відповіді.

5. Чи розповідає ваша дитина вам найпотаємніше:
а) так;
б) ні;
в) інколи;
г) ваш варіант відповіді.
6. За що, на вашу думку, може поважати вас ваша дитина:
а) за справедливість;
б) доброту;
в) чесність;
г) за нагороду грошима;
д) ваш варіант відповіді.

Коригування результатів анкети-тесту
Якщо на всі запитання анкети дали позитивні відповіді, то ви:
а) хороші батьки;
б)добре знаєте індивідуальні особливості своєї дитини;
в) успіх у виховані - гарантований.
Якщо більшість відповідей були негативні, то:
а) задумайтесь над тим, чи завжди ваші веління та вимоги розумні;
б)не дійте моментами виховання під впливом настрою;
в) подумайте, хто винен; може справа у самих вас.



Анкета-тест
Чи хороші ви батьки.
Жовтень
1.      Чи у вашої дитини дитяча кімната чи свій куточок:
а) так;
б) ні;
в) скоро вирішиться це питання;
г) інша відповідь.
2. Чи звертається ви свою увагу на дитину кожен день:
а) так;
б) ні;
в) інколи звертаю;
г) інша відповідь.
3.Чи терплячі ви, коли дитина вередує, погано їсть, не хоче готувати уроки:
а) так;
б) ні;
в) в мене не витримують нерви;
г) інша відповідь.
4. Чи вмієте ви вибачити своїй дитині:
а) так;
б) ні;
в) завжди наказую за непослух:
г) інша відповідь.
5. Чи б'єте ви свою дитину:
а) так;
б) ні;
в) рідко;
г) завжди;
д) іноді;
е) інша відповідь.
6. Яку періодичну літературу ви виписуєте для своєї дитини:
а) газету;
б) дитячий журнал;
в) нічого не виписую;
г) інколи купляю;
д) інша відповідь.
7. Чи слідкуєте ви за спеціальною „педагогічною” літературою:
а) так;
б) ні;
в) інколи купую в кіосках;
г) інша відповідь.
Коригування результатів анкети-тесту
Якщо на всі або на більшість запитань анкети дали позитивні відповіді, то:
а) проблеми з вихованням ви майже не маєте;
б) добре знаєте психологію своєї дитини;
в) робите все можливе, щоб досягти позитивних результатів виховання.
Якщо більшість відповідей були негативні, то треба:
а) більше створювати позитивних емоцій своїй дитині;
б) більше часу проводити зі своєю дитиною, вільного спостерігати за її поведінкою;
в) хорошо вивчити індивідуально-психологічні особливості дитини.


Анкета-тест для матерів
Листопад
1.      Чи дружні ви зі своєю донькою:
а) так;
б) ні;
в) скоріше „так”, ніж „ні”;
г) скоріше „ні”, ніж „так”;
в) ваш варіант відповіді.

2. Чи довіряє вона вам свої таємниці:
а) так;
б) ні;
в) інколи довіряє;
г) частіше не довіряє;
д) ваш варіант відповіді.

3. Чи бувають у вас з донькою конфлікти?
а) так;
б) ніколи не бувають;
в) зрідка;
г) ваш варіант відповіді.

4. Якщо конфлікти існують, назвіть причини:
а) нічого не допомагає по господарству;
б) любить лише гулять;
в) пізно вертається додому з гульок;
г)пов'язана з сумнівною компанією;
д) палить;
е) вживає алкоголь;
є) ваш варіант відповіді.


5. Як проводить свій вільний час ваша донька:
а) любить дивитись телевізор;
б) любить читати;
в) проводить час на дискотеках;
г) допомагає вам по господарству;
д) ваш варіант відповіді.

6. Які в неї домашні обов'язки?

Користування результатів анкети - тесту
Якщо на всі запитання анкети дали позитивні відповіді, то ви;
а) любима мама для своєї дочки;
б) найкраща для неї подруга;
в) хранителька сімейного щастя;
Якщо більшість відповідей були негативними, то прийміть щирі поради:
а) подружіть зі своєю донькою;
б) будьте терпеливою у вихованні;
в) надайте їй самостійності, зумійте правильно керувати її вчинками4
г) змініть свій педагогічний такт у вихованні доньки.









Тест
Доросле спілкування з дітьми
Грудень
 Відмітьте ті фрази, які ви часто використовуєте у спілкуванні зі своїми дітьми:
1.Скільки разів тобі повторювати?
2.Порадь,будь-ласка,як мені вчинити в даній ситуації?
3.Не знаю, щоб я без тебе робив(ла)?
4.І в кого ти такий(а)  удався(лась)?
5.Які в тебе чудові друзі!
6.Ну:на кого ти схожа(ий)?
7.Ти моя опора і поміч.
8.Ну що в тебе за друзі?
9.Про що ти тільки думаєш?
10.Який(а) ти в мене розумний(а)?
11.А як ти вважаєш,сину (донька)?
12.У всіх діти як діти, а ти?
13.Який ти у мене кмітливий!
               Аналіз одержаної інформації
За текстом
Відповіді 1,2.4,6,8,9,12- 2 бали;  3,5,7,10,11,13 - 1 бал.
  Ви набрали :
7 - 8 балів.Будьте спокійні.Ви живете з дитиною душа в душу.Вона щиро любить і поважає вас.Ваші стосунки з дитиною благотворно впливають на становлення її особистості?
9 - 10 балів. Ви не послідовні у взаєминах з дитиною.
10-12 балів.Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові.Розвиток  Вашої дитини більшою мірою залежить від випадку,ніж від вас.
13 - 14 балів.Ви й самі відчуваєте, що чинити не правильно.
Анкета – тест
"Психологічний портрет батьків"
Січень                  
1.Що, на вашу думку, найважливіше у вихованні:
а)оточити дитину теплотою і турботою;
б)виховати шанобливе становлення до старшого;
в)виробити певні  погляди й уміння.
г)інша відповідь.
2.Що ви відчуваєте,коли дитина викладає факти,не відомі вам:
а)інтерес;
б)роздратування;
в)зніяковіння;
г) інша відповідь.
3)Що ви робите, якщо несправедливо вчинити з дитиною:
а)нервую;
б)не звертаю на це увагу;
в)попрошу вибачення;
г)це залежить від ситуації;
д) інша відповідь.
4.Чи однаково ви ставитесь до всіх своїх дітей:
а) не впевнений(а);
б) Ні;
в)Так;
г)інша відповідь.



5.Як часто без очевидних причин ви почуваєтесь щасливим(ою) або нещасним(ою):
а) часто;
б)рідко;
в)ніколи;
г) інша відповідь.
6.Чи говорите ви погано про свою дитину:
а)так;
б) ні;
в) не пам´ятаю;
г) інша відповідь.

   Коригування рузультатів анкети - тесту
Якщо на більшість запитань акети дали позитивні відповіді, то ви:
а )знайшли спільну мову зі вішим чадом;
б)найкращі для дитини батьки;
в) Вами пишаються Ваша дитина;
г)сімейне виховання дасть позитивні результати.
Якщо більшість відповідей будуть негативними, то:
а)Ви загубили одну чи декілька виховних ланок кола і Ваша дитина стала "важкою";
б)не засмучуйтесь,наберіться терпіння і змініть тактику виховання;
в)виховуйте дитину " не кнутом", а "пряником".


Анкета – тест
Для батьків
Лютий
 1. Ви краще справлялася з маленьким сином чи з дорослим на даний час:
1) з  малим;
2) з дорослим;
3) не справлявля ні з малим, ні з дорослим.
4)виховання сина лежить на дружині;
5)інший варіант відповіді.
2.Як ви думаєте: після розлучення батьків з ким повинен залитися син:
           а) зі мною;
б) з дружиною;
в) з бабусею та дідусею;
г) інша відповідь.
3.При вихованні синаостаннє слово буде за батьком, чи за матір´ю:
а) за батьком;
б) за матір´ю;
в) не має значення за ким;
г) інший варіант відповіді.
4.Ви вмішуєтесь у виховання сина тоді, коли вас попросить дружина:
а) так;
б) ні;
в) я зовсім не вмішуюсь у виховання;
г) інша відповідь.
5)Свій вільний час син проводить:
а) з батьком;
б) з матір´ю;
в) з друзями;
г) в самоті;
д) інша відповідь.
6. У вас не склалась така думка, що син повинен більше поважати батька, ніж матір:
а) так;
б) ні;
в)насправді, вона так і є;
г) не думав про це;
д) інший варіант відповіді.

Коригування результатів анкети - тесту
Якщо більшість запитань анкети були носіями позитивної відповіді, то:
а)Ви найкращий батько у світі;
б)Ви зуміли знайти підхід до свого виховання;
в)Вами пишається дитина, адже Ви справедливий і люблячий батько.
Якщо на більшість запитань Ви дали негативні відповіді, то:
а) займіться перевихованням, змінивши тактику виховання, підхід до дитини.
б)краще вивчіть індивідуально-психологічні особливості Вашої дитини;
в) запам’ятайте: Ваш успіх у справі виховання залежить перш за все від усвідомлення Вами важливості самого процесу виховання.



Анкета - тест
"Висока посада бути батьками"
Березень 
1. Чи впливає особистий приклад батька на підлітка:
         а) так;     
         б) ні;  
в) не задумувався(лася) над цим питанням;
           г) не можу відповісти;
         д) інший варіант відповіді. 
2. На кому в сім'ї лежить основне піклування про виховання дитини:
         а) на батькові;
          б) на матері;
          в) на бабусі;
          г) ні на кому;
          д) інший варіант відповіді.
3. Чи повинен хлопчик з раннього дитинства виховуватись по-іншому, ніж дівчинка:
          а) так ;
          б) ні ;
          в) не має значення ;
               г) не задумувався(лася) ;
          д) інша відповідь ;
4.  У сім'ї дитина для вас завжди важливіша ніж чоловік (жінка):
          а) так;
           б) ні;
           в) не помічав(ла) цього
            г) такого бути не може;
         д)  інша відповідь;
5. Чи у всіх питаннях виховання ви можете замінити дружину (чоловіка):
          а) так;
           б) ні;
           в) дитині потрібен батько так як і мати;
           г) інша відповідь.
6. Ваша дружина (чоловік) завжди вмішується, коли ви  починаєте виховувати дитину:
          а) так;
           б) ні ;
           в) інколи;
          г) інша відповідь.
      Корегування результатів анкети - тесту
Якщо на більшість запитань анкети Ви дали позитивні відповіді, то:
а) для Вас на першому місті стоїть виховання дитини в сім'ї;
б) у Вашій сім'ї слово "батьки" звучить гордо;
в) Ви готові брати на себе відповідальність за позитивний духовний світ підлітка.
Якщо відповіді на анкету в більшості були негативними, то:
а) серйозно подивіться на проблемне питання "батьки і діти";
б) особливо точно проаналізуйте, чи
позитивний вплив на формування
характеру підлітка впливає поведінка всіх членів сім'ї;
    в) зробіть корекцію помилок в сімейному вихованні дитини.

Анкета для батьків
„Чи знаєте ви психічний склад дитини”?
Квітень
1.      Якими мотивами керується ваша дитина у навчальній діяльності?
         а) закон про освіту;
б) інтерес до знань в окремих галузях;
в) необхідність у майбутньому;
г) тому що інші вчаться;
д) інша відповідь.
2.    Які моральні якості, на вашу думку, притаманні вашій дитині.
а) патріотизм;
б) колективізм;
в)гуманізм;
г) дисциплінованість;
д) вихованість;
е) інша відповідь.
3.    Якими емоційно-вольовими якостями володіє ваша дитина:
         а) витриманість;
          б) гарячкуватість;
в) позитивне ставлення до людей;
г) упертість у досягненні мети;
д) інша відповідь
4.    Які психічні пізнавальні процеси, на вашу думку, у дитини розвинені добре?
а) сприйняття, уява;
б) абстрактне мислення;
в) короткочасна пам'ять;
г) довготривала пам'ять;
д) увага, мова;
е) інша відповідь.
5. Який вид темпераменту переважає у вашій дитині?
а) холеричний;
б) сангвінічний;
в) флегматичний;
г) меланхолічний;
д) інша відповідь.
6. Яка Ваша дитина за характером, на Ваш погляд ?
а) ідейна, безідейна;
б) працелюбна, лінива;
в) контактна, замкнена;
г) альтруїст, егоїст;
д) інша відповідь.
           Корегування результатів анкети – тесту
Якщо на всі відповіді анкети, або на більшість із них Ви дали позитивні відповіді, то:
а) психолого-педагогічні основи виховання у вас на належному рівні;
б) завжди на контролі профілактика правопорушення  неповнолітньої дитини;
в) належне місце у вашій сім'ї відводиться питанню самооцінки і самаконтролю;
Яка більшість відповідей виявились негативного характеру, то:
а) ви ще погано знаєте психічний склад дитини. Приділіть  основну увагу розвитку своєї пізнавальної активності4
б) перегляньте і переоцініть свої попередні погляди на виховання своєї дитини, користуючись типом  темпераменту свого чада.

Анкета – тест
Духовний світ вашої дитини
Травень 
1.Як ставиться Ваша дитина до навчання:
а)добре;
б) нейтрально;
в) погано;
г) інший варіант відповіді.
2.В яких галузях знань найкраще виявляється знання Вашої дитини:
а)природно – наукової;
б) суспільно – наукової;
в) гуманітарної;
г) технічної;
д) мистецької;
е) інший варіант відповіді.
3.Які захоплення та інтереси має Ваша дитина поза школою:
а) інтерес до книги;
б) інтерес до музики;
в) дивиться лише телевізор;
г) б’є байдики;
д) чи інший варіант відповіді.
4.Чи сприймає Ваша дитина виховні впливи.
а) Так;
б) Ні;
в) тікає з дому, коли починаєш виховувати;
г) інший варіант  відповіді.
5.Ким хоче бути Ваша  дитина. Що Ви радите?
6.Які труднощі у Ваших стосунках з дитиною:
а) не розуміємо одне одного;
б) не хоче слухати мої поради;
в) на перший погляд ніби дослухається до порад, робить по-своєму;
г) інший варіант відповіді.
        Коригування результатів анкети-тесту
Якщо на більшість запитань анкети ви знаєте як відповісти, то:
а)Ви добре усвідомлені про духовний світ своєї дитини;
б) у Вашому сімейному вихованні поряд ідуть контроль за поведінкою підлітка і довіра йому.
Якщо на більшості запитань анкети Ви не змогли дати відповіді, то:
а) потрібно серйозно поставитися до виховного процесу і духовного світу Вашої дитини;
б) звернутися за допомогою та порадою до класного керівника, відповідної літератури;
в) звернутися до сімейних традицій, як засобу передачі дитини кращого досвіду дорослих поколінь.



«Системи лінійних рівнянь з двома змінними»

Дніпропетровський ОІППО
кафедра природничої освіти навчально-методичний відділ природничо-математичних дисциплін




Українознавчий аспект
сучасного уроку математики
           

Тема уроку

Розв’язування вправ з
теми:
«Системи лінійних рівнянь з двома змінними»



                         З досвіду роботи  
                                                     Шевченко Людмили Миколаївни
                                                       учителя математики
                            Кз Ганнівський НВК      
                                                      Верхньодніпровської   районної ради
                                       Дніпропетровської області





2014                                                         


Розв’язування вправ з теми : « Системи лінійних рівнянь з двома змінними»

Мета: формувати в учнів навички розв’язування систем лінійних рівнянь різними способами, навички самоконтролю і самоорганізації, розвивати логічне мислення, вміння вибирати раціональний спосіб розв’язування, виховувати культуру математичних записів, інтерес до математики, вміння цінувати традиції та культуру рідної України.

Методи роботи: особистісно орієнтований, інтерактивні(робота в малих групах, рефлексія); проектні(дослідження).

Хід уроку
І. Визначення  емоційного стану учнем перед уроком. Позитивна установка на роботу.
Слово вчителя:
            Добрий день, дорогі діти! Перш ніж ми розпочнемо роботу на сьогоднішньому уроці, визначимо свій емоційний настрій для створення оптимальних умов для плідної співпраці.  
             Для перевірки домашнього завдання використовується прийом «Постав запитання»: учні, які мають труднощі під час виконання вправ вдома, перед уроком фіксують умову завдання та власні запитання на дошці(якщо у кількох учнів виникають однакові запитання, то вони під ними ставлять своє ім’я). записи на дошці – сигнал для вчителя, що обов’язково потрібно розпочати урок із з’ясування питань. Автор запису озвучує своє запитання, а решта дітей спочатку з’ясовують причини труднощів, а потім пропонують варіанти їх подолання пояснюючи, яким чином вони виконали це завдання.
-          Якщо вже на всі запитання дані вичерпані відповіді і все з’ясовано, ми всі маємо гарний настрій, позитивно налаштовані до уроку, то людині, яка вивчає алгебру, часто корисніше розв’язати одне й те саме завдання трьома і більше способами, нім розв’язати три – чотири різних завдань.
-           Розв’язуючи одну задачу різними способами, можна шляхом порівняння з’ясувати, який з них короткий та ефективніший. Так набувається досвід.
-           
ІІ. Мотивація.
1)                 оголошення теми уроку
Слово вчителя:
Я не випадково почала урок з цих слів, адже сьогодні ми з вами формуватимемо вміння розв’язувати системи лінійних рівнянь з двома змінними різними способами.

 Зверніть увагу, що на дошці записаний лише план уроку й відсутня тема. Давайте визначимо тему уроку разом. А для цього пригадаємо, що ми з вами вивчали на попередніх уроках?
-          системи лінійних рівнянь з двома змінними.
Якими способами розв’язують системи лінійних рівнянь з двома змінними?
-          графічний, спосіб додавання, спосіб підстановки.
            З цими способами ми вже знайомі, так чим же будемо займатись на сьогоднішньому уроці. Способи вивчили, знаємо, що ж далі?
- треба закріпити знання з даної теми на практиці.
Так, ви правильно міркуєте. Отже, як буде звучати тема нашого уроку?

Розв’язування вправ з теми : «Системи лінійних рівнянь з двома змінними».
Молодці. Запишемо дату, тему уроку до зошитів.
Яке завдання поставимо перед собою? Що ми очікуємо від уроку?
-          навчитися розв’язувати системи лінійних рівнянь з двома змінними різними способами.
  Добре. Що ж почнемо набувати вміння і навички з даної теми.
2)      З’ясування значення досліджуваного матеріалу для практичної діяльності, індивідуальних особливостей.
ІІІ. Цілевизначення.
Слово вчителя:
                      А зараз я хочу подивитися на об’єктивну картину готовності учнів до уроку. На окремому аркуші кожен учень індивідуально записує все, що пригадає про способи розв’язання  систем лінійних рівнянь (2хв.). Цим самим  ви встановите рівень власного знання про способи розв’язання систем рівнянь. А навіщо це нам?
Слайд№1

ІV. Етап організації діяльності учнів на уроці.
                                                                             
   Отже, цілі визначили, перейдемо до роботи. Одержана інформація дає змогу з’ясувати вчителю й оцінити рівень початкового розуміння кожним учнем того чи іншого питання про способи розв’язання системи лінійних рівнянь. Учні навчаться вмінню вибирати раціональний спосіб розв’язання системи лінійних рівнянь. То ж до справи, друзі! Подивимось на дошку і ознайомимось з епіграфом уроку:
«Людина стомлюється не від того, що багато працює, а від того, що працює погано» (Академік В.І.Вернадський).
Ми не стомимось.




V. Контрольно – оцінний етап.

Робота в малих групах. Прийом «Робота за столом співпраці». Для більш поглибленого вивчення питань нашого плану пропоную об’єднатися в групи(пересідають, як краще).
            Кожна група отримує картку із завданням, де написані лінійні рівняння. Ви повинні за 2-3 хв. дослідити і вказати найраціональніший спосіб розв’язування запропонованих систем.

Системи рівнянь
Очікувані результати
 х-2у=3
 5х+у=4
Спосіб підстановки
у-х=0
3х-у=4
Графічний спосіб
У-х=1
2х-2у=3
Спосіб підстановки
Х-2у=7
3х+2у=5
Спосіб додавання
4х+2у=5
4х+6у=7
Спосіб алгебраїчного додавання
Х=-2
2х-у=1
Спосіб підстановки або графічний спосіб

Кожна система оцінюється тьома балами. Вивішую результати, учні самі виставляють бали.

Продовжуємо роботу в групах.
Учні одержують одну і ту ж систему.
   Способом жеребкування витягують назву одного із способів системи і розв’язують її вибраним способом, потім представляють свій розв’язок на дошці.
  Груп багато, а способів 3?
    Можливо, хтось з представників груп не вийшов до дошки. Представник повинен знати відповіді до запитань, які задають учні класу.
Спосіб підстановки
Х + у = 0                           х = - у                           у = - х                  х = 2
4х + у = 6                           4х – х = 6                     3х = 6                   х = - 2
Відповідь (2;-2)

Спосіб додавання
Х + у = 0                            - у – х =0             х = 2         х = 2             
4 х +у=6               -1             у + 4х=6            у+ 2=0      у=-2
Відповідь (2;-2)


Графічний
У + х = 0                         у + х = 0                 4х + у = 0
 4 х + у = 6                      у = - х                     у = 6 – 4 х

                                                           
        
    


Х             2         -4                             х              0             3
      
  У            - 2           4                              у            6             -6

 
 




              



 
 



















Слово вчителя:
           Групі учнів класу (група дослідників) було запропоновано підготуватись і виступити на уроці в ролі дослідників давно відомих фактів, а саме, скласти задачі для кожної групи учнів, використовувати місцевий матеріал, пов'язаний з історичним минулим України.
               Тож прошу, будь ласка, до відповіді групу, що досліджувала задачі, розв’язати які неможливо без системи лінійних рівнянь з двома змінними.

Слайд№3
(задачі роздаються групі учнів)
По закінченні розв’язання задач проводиться обговорення. Після обговорення аркуші з відібраними групами завданнями вивішуються на дошку. Представники груп обґрунтовують необхідність розв’язання задачі складанням системи і вибір способу розв’язання.
         Колективне обговорення.
Слово вчителя:
         Як на вашу думку, розв’язати задачі було складно? Легко? Нестандартно?

VІ.  Рефлексія діалог вчителя і учнів

Слово вчителя:
1.      вам сподобався сьогоднішній урок?
2.      що нового відкрили для себе?
3.      чи була робота в групах налагоджена? Завдяки чому? Чи всі працювали?
4.      що було потрібним? Зайвим?
5.      що корисного для навчання ви винесли з уроку?
6.      ваша думка: що ми будемо робити на наступному уроці?
(розв’язування задач, складання системи лінійних рівнянь з двома змінними).

VІІ. Домашнє завдання (різнорівневе), його пояснення.
Обов’язків мінімум повторити пп.23-25 І рівень №406(в) стр.79
Пояснити розв’язання системи рівнянь з п.25 стр.83                                
ІІ рівень № 438(а) стр.85.
ІІІ рівень творче завдання
Формули Крамера.





VІІІ. Оцінювання.
Цілевизначення
Я знатиму:
-         означення системи лінійних рівнянь з двома змінними;
-         що називається розв’язком системи лінійних рівнянь з двома змінними;
-         основні властивості рівнянь;
-         означення рівносильних рівнянь з двома змінними;
-         різні способи розв’язку систем лінійних рівнянь з двома змінними;
-         які треба   системи  рівнянь для розв’язання складних і потрібних задач.
Я вмітиму:
-         наводити приклади систем лінійних рівнянь з двома змінними;
-         розв’язувати системи лінійних рівнянь з двома змінними різними способами;
-         застосовувати відповідний алгоритм для розв’язку системи лінійних рівнянь з двома змінними для кожного способу.
Я цінуватиму:
-         слова древнього філософа
«Система – сукупність визначених елементів, між якими існує закономірний зв'язок чи взаємодія. Якщо людина бачить, що в неї вірить, вона починає діяти і розвиватися».
-         знання про систему рівнянь, що так необхідні для математичного моделювання.
-         Традиції і культуру рідної України.

Алгоритм розв’язування системи лінійних рівнянь з двома змінними графічним способом
1)      Побудувати графіки усіх рівнянь системи в одній системі координат.
2)      Визначити координати точок перетину графіків.
3)      Записати у відповідь пару чисел, що є координатами точки перетину графіків.
4)      Якщо графіки не перетинаються, то система розв’язків не має.
5)      Якщо графіки співпадають, то розв’язком системи є координати будь-якої точки, яка належить графікам.



Алгоритм розв’язування систем лінійних рівнянь з двома змінними способом підстановки
1)             У будь-якому з рівнянь системи виразити одну змінну через іншу.
2)             Підставити в інше рівняння замість цієї змінної одержаний вираз.
3)             Розв’язати одержане рівняння з однією змінною.
4)             Знайти відповідне значення іншої змінної.



Алгоритм розв’язування систем двох лінійних рівнянь з двома змінними способом додавання
1)      помножити почленно одне або обидва рівняння системи на такі множники, щоб коефіцієнти при одній із змінних стали протилежними або рівними числами.
2)      Якщо коефіцієнти протилежні, то рівняння потрібно почленно додати. Якщо коефіцієнти рівні, то рівняння потрібно почленно відняти.
3)      Розв’язати одержане рівняння з однією змінною.
4)      Знайти відповідне значення другої змінної, підставивши одержане значення в одне з рівнянь даної системи.









Не все на світі просто, але є
Якась закономірність саме в тому,
Що істина раптово постає
Крізь ліс ускладнений, в самому простому.

Скласти і розв’язати систему зручним способом
Задача №1
Швидкість козацького човна «Чайка» по р. Омельник (притока Дніпра, с.Ганнівка)за течією 13 км/год, а проти течії – 7км/год. Знайти власну швидкість човна «Чайка» і швидкість течії.
( використано матеріали з історії)


Задача №2
            Загін козаків від о.Хортиця до Кафи  (Феодосія) для визволення полонених з неволі подолали 740 км. 48 год. вони пливли по Дніпру до Чорного моря човнами і 72 год. їхали суходолом через Перекоп на конях. Знайти швидкість з якою  рухалися козаки на човнах, якщо вона на 5 км/год більша, ніж швидкість на конях.


Задача №3
За хороших умов минулого року з двох полів площею 30 і 24 га фермер с.Ганнівка зібрав 1800ц. пшениці. Яка буде врожайність кожного поля, якщо відомо, що з 5 га першого поля вибрали на 60ц зерна більше, ніж з 4 га другого поля?







Картка оцінювання умінь
Прізвище, ім’я__________________________________________
Критерії оцінювання
(0-            вимагає вдосконалення; 1- задовільно; 2-відмінно).
(1-           
Критерії само оцінювання
бали
Чи багато було в мене ідей, я вмію добирати аргументи, чітко їх висловлювати.

Я вмію робити логічні висновки, розумію проблеми, ідеї.

Я вмію ставити запитання, для підтвердження знаходжу відповідні факти.

Я вмію говорити
 «Ні, не згоден».

Я зумію застосувати знання про які дізнався(лася) на уроці сьогодні на наступних уроках.

Я вмію аргументовано відповідати на критику.